مقاله نقش رسانه و ماهواره در زندگی اجتماعی

مقاله نقش رسانه و ماهواره در زندگی اجتماعی مقاله نقش رسانه و ماهواره در زندگی اجتماعی

دسته : -پژوهش

فرمت فایل : word

حجم فایل : 1558 KB

تعداد صفحات : 35

بازدیدها : 208

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 3500 تومان

خرید این فایل

نقش رسانه ها به ویژه ماهواره در زندگی اجتماعی

نقش رسانه ها به ویژه ماهواره در زندگی اجتماعی

مقدمه....................................... 2

فصل اول .................................... 3

فناوری ماهواره ای و آمار تقریبی آن.......... 5

رویکرد نامناسب به ماهواره................... 6

حمله به دین به بهانه مبارزه با بدعت و خرافات 7

اشاعه فحشا و بی بند و باری.................. 8

نمونه ای از تأثیر ویرانگر ماهوار بر خانواده ایرانی 10

     رسانه ها و انتقال ارزش ها و پدیده شکاف هنجاری و ارزشی نسل ها  13  

فصل دوم : گفتگو با آقای فردین علیخواه مدرس دانشگاه و استاد جامعه شناسی 15

نتیجه گیری.................................. 29

منابع    30

========================

مقدمه

بدون شک ‘غرب به موازات کسب توانایی ها و اقتدار سرشار مادی و تکنیکی‘در عرصه معنویت و مکارم اخلاقی ‘شدیدا به انحطاط  گراییده است و بر این اساس ‘ه تنها جوامع غرب ‘بلکه بیشتر جوامع بشری دستخوش بحران های گوناگون شده اند.

اقبال لاهوری ‘اندیشمند پاکستانی ‘سال ها پیش خطاب به تمدن غرب‘چنین سروده است:

زعجب این نیست که اعجاز مسیحا داری        زعجب این است که بیماری تو بیمارتر است

از میان ابزارهایی که فرهنگ ها و تمدن های دیگر را به چالش های جدی کشیده ‘ماهواره است که با هدف تهاجم فرهنگی به دیگر کشورها در عرصه رسانه ها‘جایی برای خود باز کرده است که وقتی پا در عرصه اجتماعی و سیاسی کشورمان گذاشت‘عده ای را به طرفداران و مخالفان افراطی خود تبدیل کند.

...

اشاعه فحشا و بی بندوباری

یکی از کارکردهای رسانه جمعی به ویژه ماهواره,مفهوم سازی و به تبع ان شکل دادن به هنجارهای مناسب با ان مفهوم است.بر این اساس,ارائه تصویرهای مستهجن و مبتذل و خلاف عفت عمومی از طریق ماهواره ها و نمایش ان ها,یکی از عوامل گسترش بی بند و باری و به فحشا کشاندن جوانان از نوع جرایم جنسی است.

دشمن که همواره اشاعه فرهنگ دینی و اعتقاد به خداوند و معنویات را مانع اصلی هدف های خود می بیند.برای کمرنگ کردن این اعتقادات,با ایجاد خلل در اعتقادات قشر جوان ,در به انحراف کشاندن و بی هویت کردن انان می کوشند.

قران کریم درباره خطر اشاعه زشتی ها در جامعه اسلامی هشدار می دهد و می فرماید:« کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مردم با ایمان شیوع یابد,عذاب دردناکی برای انها در دنیا و اخرت است و خداوند می داند و شما نمی دانید»  نور19

در واقع از دیدگاه و منطق قران,بازگو کردن زشتی ها و ارائه ترویج انها نهی شده است;زیرا موجب اشکارسازی زشتی ها و بر ملا شدن انها می شود.

امام رضاع می فرماید:«کسی که گناه را نشر دهد رانده است,و ان کسی که گناه را ﭘنهان سازند,مشمول اموزش اللهی است»

شبکه های ماهواره ای در قالب میان برنامه ها و اگهی ها مظاهر ضد اخلاقی را تبلیغ می کنند و این رسانه همچون دیگر ابزار بشری می تواند به ارمان های تعالی بخش انسان ها و جوامع خدمت یا خیانت کند که در حال حاضر ,بیشترین خدمت ماهواره در ایجاد و رواج فساد و فحشا در میان جوانان است.

نمونه ای از تاثیر ویرانگر ماهواره بر خانواده ایرانی

اکنون داستان زندگی خانواده ای را ورق می زنیم که ازبی امد های زیان بار ماهواره در امن نمانده است و تا سراشیب و ﭙرتگاه فنا ﭘیش رفته اند.

ﭘدری می گوید:خیلی وقت ها ادم می ماند که چکار کند,ان هم در شرایطی که همه نوع فرهنگ و به وسیله فناوری,به طور غیر مستقیم به مغز انسان می کوبد که«انتخاب کن»من هم به ارزش های فرهنگی خودمان بسنده نکردم و به این فکر افتادم که ماهواره تهیه کنم;هر چند از زیان های این مار خوش خط و خال,در رسانه های همگانی چیزهایی شنیده بودم.خلاصه انتن ماهواره را تهیه کردم و کار ما شب و روز به تماشای تلویزیون و کانال های گوناگون ماهواره بود,از فیلم های خشن گرفته تا صحنه های مبتذل و شرم اور.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید