مقاله مدیریت اختلافات سازمانی

مقاله مدیریت اختلافات سازمانی مقاله مدیریت اختلافات سازمانی

دسته : مدیریت

فرمت فایل : word

حجم فایل : 270 KB

تعداد صفحات : 14

بازدیدها : 221

برچسبها : اختلافات سازمانی مدیریت اختلاف تعارض سازمانی مقاله اختصاصی

مبلغ : 14000 تومان

خرید این فایل

دانلود مقاله دروس مدیریت با عنوان اختلافات سازمانی، بررسی انواع، علل و آثار اختلافها و تعارضات سازمانی و راهکار مدیریت آنها

در این مقاله ابتدا به تعریف موضوع، اختلافات درون سازمانی و برون سازمانی آثار و عوامل موثر بر اختلافات سازمانی، مدیریت و راهکارهای آن می پردازیم در انتها نتیجه گیری و منابع آورده می شود.

بخشهایی از متن مقاله

اختلافات سازمانی

اختلافات سازمانی به هر نوع نامساعدی و ناسازگاری بین افراد، گروه ها و یا بخش های مختلف درون یک سازمان اشاره دارد. این نوع اختلافات می تواند به واسطه تعارض در نظرات، اهداف، اولویت ها و قدرت بین مدیران و کارمندان، موجب کاستی در بهره وری و عملکرد سازمان شود. از دیگر علل ایجاد اختلافات سازمانی می توان به نداشتن روش های مشترک برای حل مسائل، نداشتن برنامه های مشترک و یکپارچه، اشتباه در انتخاب فرد مناسب برای انجام کارهای مختلف، و نقص در ارتباطات داخل و بین بخش های سازمانی اشاره کرد. لذا مدیران باید از وجود این نوع اختلافات آگاهی داشته باشند و با ایجاد کانال های ارتباطی مستقیم و مؤثر بین همه ارگان ها، سیاست های جدیدی را برای حل این مشکلات تدوین و اجرا کنند. ...

اختلافهای درون سازمانی

تعارض را می توان به عنوان یک مبارزه آشکار بین حداقل دو طرف وابسته به هم تعریف کرد که اهداف ناسازگار، منابع محدود و دخالت طرف مقابل را در دستیابی به اهداف خود، درک می کنند. تعارض یا اختلاف درون سازمانی یکی از مهم ترین چالش هایی است که هر سازمانی باید با آن مواجه شود. این اختلافات ممکن است میان اعضای تیم، بین گروه های مختلف و یا میان اعضای مدیریت رخ دهند. این اختلافات ممکن است در برخی مواقع باعث رشد و توسعه سازمان شوند، اما در برخی دیگر اختلافات ممکن است منجر به کاهش کارایی و شکست موفقیت سازمان شوند. بنابراین، مدیریت اختلافات درون سازمانی بسیار مهم و حیاتی است و باعث بهبود روابط درون سازمانی و افزایش کارایی سازمان خواهد شد. ...

عوامل موثر بر اختلافات سازمانی

عوامل متعددی می توانند تأثیرگذار بر ایجاد اختلافات در سازمان باشند. یکی از مهمترین عوامل، مشکلات ارتباطی و عدم شفافیت در ارتباطات داخل سازمان است. همچنین عدم رفع مشکلات به موقع نیز می تواند به شکل مثبتی برای افراد و به شکل منفی برای سازمان به صورت کلی تأثیرگذار باشد.

همچنین، محیط کاری و فرهنگ سازمانی نیز می توانند به عنوان عاملی تأثیرگذار در به وجود آمدن اختلافات در سازمان باشند. در صورتی که فرهنگ سازمانی بر اساس همکاری، احترام و یکپارچگی ساخته شده باشد، احتمال به وجود آمدن اختلافات کاهش می یابد.

این گونه عوامل موثر بر ایجاد اختلافات سازمانی می باشند. در روند مدیریت سازمان، شناسایی و رفع این عوامل می تواند ضروری باشد تا به وجود آمدن اختلافات در سازمان جلوگیری شود.

اختلافات سازمانی برای هر سازمانی جداگانه و به صورت متفاوتی رخ می دهد و بیشتر از تفاوت های فردی و شرایط محیطی ناشی می شود. در حالی که برخی از اختلافات می توانند برای سازمان های بزرگ و خصوصاً در سطح بین المللی مهم و شدید تر باشند، برخی دیگر از اختلافات ممکن است بسیار کوچک و از طرق داخلی سازمان حل شوند. ...

مدیریت اختلافات سازمانی

توانایی های مدیریت از جمله مهم ترین عواملی هستند که می توانند در مدیریت و حل تعارضات سازمانی تاثیرگذار باشند. در ادامه به برخی از توانایی های مدیریت اشاره خواهیم کرد که باعث می شوند سطح مهارت و توانایی مدیر در مدیریت و حل تعارضات بالا رود.

1. توانایی شناخت تفاوت ها: روابط داخل سازمان در اثر وجود دیدگاه ها، زبان ها، مذاهب، اختلافات فرهنگی و سایر عوامل مختلف می تواند آسیب ببیند. به همین دلیل مدیران باید این توانایی را داشته باشند که تفاوت های موجود بین افراد را در نظر بگیرند و با قابلیت تجزیه و تحلیل این تفاوت ها در هنگام تصمیم گیری به بهترین نتیجه برسند.

2. توانایی مذاکره: مدیران باید توانایی مذاکره و ایجاد یک محیط مشارکتی را داشته باشند. ...

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید