پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آولیو MLQ

پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آولیو MLQ پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آولیو MLQ

دسته : پرسشنامه

فرمت فایل : word

حجم فایل : 14 KB

تعداد صفحات : 6

بازدیدها : 539

برچسبها : پرسشنامه رهبری تحول آفرین

مبلغ : 3000 تومان

خرید این فایل

دانلود پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آولیو (MLQ) 2000 - آزمون سنجش رهبری تحول آفرین در سازمان

آزمون رهبری تحول آفرین باس و آولیو (MLQ) 2000 پرسشنامه ای جهت سنجش رهبری تحول آفرین در سازمان می باشد که دارای 2 سوال 5 گزینه ای است.

عناوین مطالب فایل دانلودی پرسشنامه:

عبارات پرسشنامه

معرفی پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آولیو (MLQ)

خرده مقیاس ها و سوالات

ویژگیهای روانسنجی

جدول رابطه بین رهبری تحول آفرین با تسهیم دانش کارکنان

جدول ضرایب مربوط به پایایی درونی پرسشنامه ی چند عاملی رهبری

جدول ضرایب مربوط به پایایی درونی پرسشنامه ی عدالت سازمانی

منابع

******************************

پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آولیو (۲۰۰۰) با استفاده از ۲۰ گویه، که از پرسشنامه چند عاملی رهبری (MLQ) گرفته شده است، اندازه گیری می شود. این پرسشنامه دارای چهار بعد ملاحظه فردی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش و نفوذ آرمانی می باشد و بر اساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت تنظیم شده است. پایایی این ابزار در پژوهش های مختلف مورد تأیید قرار گرفته است.

رهبری تحول آفرین یک فرایند آگاهانه اخلاق و معنوی است که الگوهای مساوی روابط قدرت میان پیروان و رهبران را جهت رسیدن به یک هدف جمعی، تحول واقعی سازمان یا سیستم اجتماعی از طریق طرح مشارکتی قابل اعتماد بیان می کند. این نوع رهبری در سازمان های امروزی نیازمند تغییر معنا دار در روابط قدرت در سازمان ها یا سیستم های اجتماعی از سلسله مراتبی به افقی و همراه تساوی می باشد. رهبری تحول آفرین فرآیند تاثیرگذاری و تغییرات اساسی در نگرش ها و فرضیات اعضای سازمان و ایجاد تعهد در آنها برای رسیدن به هدف ها و ماموریت سازمانی است. رهبری تحول آفرین برای عملی شدن به چهار مؤلفه یا عامل که به عنوان عناصر تشکیل دهنده این نظریه نیز شناخته شده اند نیاز دارد. این عوامل عبارتنداز:

نفوذ آرمانی ( ویژگی های آرمانی- رفتارهای آرمانی): در این حالت فرد، خصوصیات رهبر کاریزماتیک را دارد؛ مورد اعتماد و تحسین زیردستان است،

زیردستان او را به عنوان یک الگو و مدل می شناسند و سعی می کنند که همانند او شوند. نفوذ آرمانی شامل ویژگی های آرمانی و رفتارهای آرمانی است.

انگیزش الهام بخش رهبر کارکنان را ترغیب می کند تا به هدف و قابل دستیابی بودن آن با تلاش، باور پیدا کنند. این افراد معمولاً نسبت به آینده و قابل دسترس بودن اهداف خوش بین هستند.

ترغیب ذهنی رهبر به صورت ذهنی کارکنان را بر می انگیزد. این رهبران پیروانشان را تشویق می کنند که در حل خلاقانه برخورد کنند و فروض بدیهی را مورد سؤال قرار دهند. آنها پیروان را ترغیب می کنند که مشکلات را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهند و فنون حل مسئله نوآورانه را پیاده کنند .

ملاحظات فردی رهبر نیاز های احساسی زیر دستان را برآورده می کند. این رهبران نیازهای افراد را تشخیص می دهند و به آنها کمک می کنند تا مهارت هایی که برای رسیدن به هدف مشخص لازم دارند را پرورش دهند. این رهبران ممکن است زمان قابل ملاحظه ای را صرف پرورش دادن، آموزش و تعلیم کنند.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید