پایان نامه رابطه ارزش سرمایه انسانی با بهره وری، سودآوری و ارزش بازار شرکتهای بورس

پایان نامه رابطه ارزش سرمایه انسانی با بهره وری، سودآوری و ارزش بازار شرکتهای بورس پایان نامه رابطه ارزش سرمایه انسانی با بهره وری، سودآوری و ارزش بازار شرکتهای بورس

دسته : حسابداری

فرمت فایل : word

حجم فایل : 671 KB

تعداد صفحات : 141

بازدیدها : 290

برچسبها : سرمایه انسانی بهره وری سودآوری ارزش بازار

مبلغ : 9000 تومان

خرید این فایل

دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین ارزش سرمایه انسانی با بهره وری، سودآوری و ارزش بازار در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

معرفی تحقیق حسابداری و بخشهایی از متن پایان نامه بررسی رابطه بین ارزش سرمایه انسانی با بهره وری، سودآوری و ارزش بازار در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

سرمایه انسانی یکی از مهمترین اجزای سرمایه های فکری در سازمان ها است. زیرا منبع اصلی خلاقیت است. این نوع دارایی ها دانشی ضمنی در افراد سازمان است که یکی از عوامل حیاتی تاثیر گذار بر عملکرد هر سازمانی است.

شاید منابع انسانی ضروری ترین و حیاتی ترین منبع فرآیندهای سازمان باشد زیرا ایده های کارمندان است که به منابع مالی و فیزیکی شرکت به منظور خلق درآمدهای مالی (بازده های مالی) که موجب بقای شرکت می شود تاثیر می گذارند.منابع انسانی بر خلاف منابع فیزیکی و مالی در زمینه ی اقتصاد جهانی بی نظیر و کم یاب هستند. همچنین آنها یک منبع بی نظیر و منحصر به فرد از مزیت رقابتی را فراهم می کنند.

علی رغم اهمیت سرمایه انسانی از نظر تئوری، تحقیقات تجربی اندکی در زمینه اهمیت سرمایه انسانی وجود دارد. این تحقیق بر مبنای پایگاه دانش در صنعت رابطه ی سرمایه انسانی با بهره وری، سودآوری و ارزیابی بازار شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را مورد بررسی قرار می دهد. یعنی ما در این تحقیق از دو دسته صنعت استفاده می کنیم یکی صنایعی که دانش بنیان هستند و دومی صنایعی که دانش بنیان نیستند. موضوع اصلی در این تحقیق این است که آیا افزایش ارزش سرمایه انسانی شرکت باعث افزایش عملکرد شرکت می گردد.

بنابراین، موضوع اصلی خلق متغیری است که ارزش سرمایه ی انسانی را اندازه گیری می کند. چندین روش احتمالی برای اندازه گیری ارزش سرمایه انسانی وجود دارد. یکی از روشهای برآورد ارزش سرمایه انسانی شرکت محاسبه میانگین مزایای پایان خدمت هر یک از کارکنان شرکت می باشد.

دومین روش هم محاسبه میانگین هزینه حقوق و دستمزد کارکنان به تفکیک کارکنان بخش های تولیدی مستقیم،غیرمستقیم و اداری و فروش شرکت می باشد. بنابراین سوال تحقیق این است که چه رابطه ای بین ارزش سرمایه انسانی و بهره وری و سودآوری و ارزیابی سهام وجود دارد؟

سرمایه فکری

سرمایه فکری، عبارت است از شایستگی های سازمان که عمدتاٌ با تجربه و تخصص کارکنان آن مرتبط است. در واقع این دانش و تجربه افراد داخل سازمان است که می تواند ارزش ایجاد کند. این مسئله از طریق فرآیندهای مبادله دانش و خلق دانش جدید صورت می گیرد. باید توجه داشت که این شایستگی ها تنها به وسیله افراد و در داخل سازمان ایجاد نمی شود بلکه ممکن است به وسیله یا به واسطه محیطی که سازمان در آن قرار دارد خلق شود.

تاکید اقتصاددانان سنتی همواره بر این بود که سه منبع اولیه برای هر سازمان و کسب و کاری وجود دارد: 1.زمین 2.نیروی کار 3.سرمایه

منظور آن ها از سرمایه، سرمایه های مالی بود، بنابراین ایده سرمایه های فکری، ایده ای جدید است و در چارچوب تعریف این گروه از اقتصاددانان، نمی گنجد. بسیاری از سازمان های امروز، مملو از سرمایه های فکری هستند.شرکت های فعال در حوزه مشاوره و کامپیوتر نمونه های کوچک و اولیه ای از این گونه شرکت ها هستند. اما اگر از مدیران ارشد این سازمان ها درباره مفهوم سرمایه فکری سوال کنیم؛ بسیاری از آن ها هیچ پاسخی برای این سوال ندارندو بااین مفهوم کاملاٌ بیگانه اند.برخی از آن ها نیز با مفهوم دارایی های نامشهود آشنایی دارند، اما گستردگی این حوزه برایشان مبهم است و آنچه در سازمانشان در قالب دارایی های نامشهود وجود دارد به عنوان سرمایه تلقی نمی کنند وبه ندرت در صدد بر می آیند که آن را شناسایی و تقویت کرده و به سرمایه های مشهود و مالی تبدیل کنند. اگرچه در نگرش محققان و متخصصان این حوزه تفاوت هایی وجود دارد و هر یک از آن ها از زوایای مختلفی به بحث سرمایه های فکری پرداخته و ایده های مختلفی در زمینه آن ارائه داده اند، اما چارچوب اصلی و اجزای تشکیل دهنده سرمایه های فکری کاملاٌ مشخص است و آنچنان که به نظر می رسد گسترده و مبهم نیست.

بهره وری

می توان گفت برای نخستین بار لغت بهره وری توسط فردی به نام کوئیزنی در سال 1766 میلادی بکار برده شد. بیش از یک قرن بعد یعنی در سال 1883 فردی به اسم لیتر ِ بهره وری را قدرت و توانایی تولید کردن تعریف کرد. بایستی توجه داشت که واژه بهره وری با گسترش انقلاب صنعتی و جهت افزایش سودمندی حاصل از عوامل تولید مثل نیروی کارشامل قوای جسمی و فکری، سرمایه، زمین، تکنولوژی وسایر منابع و امکانات مالی وفیزیکی گسترش یافت.

بهره وری حاصل کسری است که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یکی از عوامل تولید بدست می آید. بدین لحاظ می توان از بهره وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی کار صحبت کرد.

بر خلاف پندار برخی افراد بهره وری فقط برای صنایع نیست بلکه بهره وری سطوح مختلفی دارد و همه افراد در همه سطوح نقش دارند یعنی اینکه افراد می توانند با تفکر، ابداعات و نوآوری های خود عملا در چند سطح گوناگون موثر واقع گردند، سطوح مختلف بهره وری عبارت اند از:

- سطح فرد

- سطح گروه کاری

- سطح سازمانی

- سطح رشته های تجاری، خدماتی، صنعتی وکشاورزی

- سطح بخش های اقتصادی

- سطح ملی و کشوری

- سطح جهانی

فهرست مطالب پایان نامه

چکیده

مقدمه

فصل اول: کلیات تحقیق

مقدمه

تاریخچه مطالعاتی

بیان مساله

چارچوب نظری تحقیق

اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق

اهداف تحقیق

اهداف علمی

اهداف کاربردی

فرضیه های تحقیق

حدود مطالعاتی

واژه ها واصطلاحات

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

مقدمه

سرمایه فکری

انواع طبقه بندی از اجزاء سرمایه های فکری

سرمایه های انسانی

حسابداری منابع انسانی

تاریخچه حسا بداری منابع انسانی

حسابداری منابع انسانی چیست؟

آینده پیش روی حسابداری منابع انسانی

استهلاک دارایی های انسانی

هزینه های منابع انسانی

اندازه گیری های غیر پولی منابع انسانی

معیارهای اندازه گیری سرمایه انسانی

گزارشگری منابع انسانی

گزارش داراییهای نامشهود

ارزش سرمایه انسانی

سرمایه گذاری در سرمایه انسانی

سرمایه انسانی و توانمندی انسانی

سرمایه انسانی و رقابت پذیری سازمانی

اهمیت اقتصادی و اجتماعی سرمایه انسانی

عملکرد

بهره وری

موانع بهبود بهره وری

منافع و فواید بهره وری برای سیستم های دولتی و شرکتها را می توان به شرح ذیل برشمرد

سودآوری

ارزش بازار

ضرورت سنجش و انعکاس داراییهای نامشهود از سوی حسابداران مدیریت

حسابداری و داراییهای نامشهود

بازار داراییهای نامشهود

پیشینه تحقیق

پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل کشور

پیشینه تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

مقدمه

روش تحقیق

مدل تحلیلی تحقیق

متغیرها

متغیرهای مستقل

متغیرهای وابسته

جامعه آماری

نمونه آماری

چگونگی جمع آوری داده ها

متغیرهای تحقیق و چگونگی اندازه گیری آنها

آمار توصیفی داده ها

چگونگی بررسی فرضیه ها

آزمون نرمال بودن داده ها

روش و مدل به کار گرفته شده در تخمین ضرایب مربوط به متغیرهای تحقیق

آزمون های آماری مورد نیاز برای تخمین مدل ها

آزمون معنی داری مدل رگرسیون

آزمون های خودهمبستگی و ناهمسانی واریانس

آزمون هم خطی بین متغیرهای تحقیق

ماتریس همبستگی (ضریب همبستگی پیرسون)

آزمون ایستایی (مانایی)متغیرهای تحقیق

آزمون وجود عرض از مبدأ در مدل ها

روش ترکیب و آرایش داده های تحقیق

خلاصه ای از آزمون های آماری تحقیق

خلاصه فصل

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه

آمار توصیفی داده ها

آزمون هم خطی بین متغیر های تحقیق

آزمون ماتریس همبستگی بین متغیر ها

آزمون فرضیات تحقیق

خلاصه فصل

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

مقدمه

خلاصه موضوع تحقیق و روش تحقیق

تحلیل یافته های تحقیق و مطابقت با یافته های دیگران

محدودیت های تحقیق

پیشنهادات تحقیق

پیوست ها

منابع و ماخذ

جداول و نمودارها

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید